بررسی کاربرد روان‌شناسی در ابزار تبلیغ

نویسندگان

چکیده

در جهان کنونی، سیلاب اطلاعاتی که به‌وسیله‌ رسانه‌های مختلف همگانی جاری می‌شود به‌تدریج تمام جامعه را در خود غرق می‌کند و افراد که خواه‌ناخواه در این جو اطلاعاتی تنفس می‌کنند از این اطلاعات نیز تغذیه می‌کنند و به‌تدریج در جریان امور قرار می‌گیرند و این اطلاعات را برای سایرین بازگو می‌کنند. تمام این عوامل هرچند نامحسوس و مبهم، بر رفتار انسان اثر می‌گذارند. بدین‌جهت نوشتار حاضر با روش اسنادی و تحلیلی به بررسی کاربرد روان­شناسی در ابزار تبلیغ می­پردازد. یافته­­های تحقیق حاضر نشان می­دهد که این جریان، پیام‌های رسانه‌های همگانی هستند که به‌تدریج با پیوستن به هم، انسان را در خود غرق می­کنند و در روش زندگی و شیوه‌ عمل، تغییر ایجاد می­کنند. در نتیجه با مغزشویی نامحسوس (البته جزئی و بسیار کند) اعتقادات تازه‌ای در انسان به­وجود می‌آورند. بنابراین، ابزارهای تبلیغ را به­صورت‌های مختلف و قالب‌های گفتاری، دیداری، شنیداری و نوشتاری می‌توان دسته‌بندی کرد که هریک از آنها بر عواطف و احساسات و رفتارهای انسان تأثیر می‌گذارند و انسان را به سمت خود هدایت می‌کنند که آنها گاهی ابزارهای سنتی و ساده هستند و گاهی ابزارهای تکنولوژیک و پیشرفته.

کلیدواژه‌ها