در جهان کنونی، سیلاب اطلاعاتی که بهوسیله رسانههای مختلف همگانی جاری میشود بهتدریج تمام جامعه را در خود غرق میکند و افراد که خواهناخواه در این جو اطلاعاتی تنفس میکنند از این اطلاعات نیز تغذیه میکنند و بهتدریج در جریان امور قرار میگیرند و این اطلاعات را برای سایرین بازگو میکنند. تمام این عوامل هرچند نامحسوس و مبهم، بر رفتار انسان اثر میگذارند. بدینجهت نوشتار حاضر با روش اسنادی و تحلیلی به بررسی کاربرد روانشناسی در ابزار تبلیغ میپردازد. یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که این جریان، پیامهای رسانههای همگانی هستند که بهتدریج با پیوستن به هم، انسان را در خود غرق میکنند و در روش زندگی و شیوه عمل، تغییر ایجاد میکنند. در نتیجه با مغزشویی نامحسوس (البته جزئی و بسیار کند) اعتقادات تازهای در انسان بهوجود میآورند. بنابراین، ابزارهای تبلیغ را بهصورتهای مختلف و قالبهای گفتاری، دیداری، شنیداری و نوشتاری میتوان دستهبندی کرد که هریک از آنها بر عواطف و احساسات و رفتارهای انسان تأثیر میگذارند و انسان را به سمت خود هدایت میکنند که آنها گاهی ابزارهای سنتی و ساده هستند و گاهی ابزارهای تکنولوژیک و پیشرفته.